tisdag 7 januari 2014

Mer träning

Vi fortsätter och tränar med Ax lite då och då. Varje dag i princip. Det blir lydnad främst men även lite apport. Man börjar märka av att han nu de sista dagarna börjar bli mer "individ" eller hur man ska säga det. Ibland -särskilt utomhus, kan han få för sig att lägga dövörat till vid t.ex inkallning, att stå å tjata är ju som alla vet ett stort no no. Så lite morrande röstläge och bestämda snabba steg mot honom brukar ge mig åter hans fulla uppmärksamhet, vid det laget ändrar jag till en "snällare" kroppshållning och blir lenare i rösten och gör en ny inkallning. Då *peppar peppar* har det fungerat bättre och han kommer!

Sitt kommandot verkar dock vara rätt stabilt för honom - än sålänge. Så har börjat lägga fokus på "stanna". "Sitt - stanna" brukar jag använda nu inledningsvis för att det är som bekant väldigt svårt att röra sig framåt sittande ;-) Han sätter sig ner före "stanna" kommer, att torva till det med att säga "sitt - stanna" direkt efter varandra känns riktigt overkill för en 11,5v valp. Så ett "sitt" så han sätter sig, och när han sitter - "stanna". Ibland sitter jag på huk bredvid honom och ibland går jag runt och låtsas bry mig om annat, så fort han försöker ställa sig upp korrigerat jag med en morrning eller nått snabbt steg mot honom. En flockledare flyger inte på och dummar sig, det ger bara en darrig hund som blir osäker på det mesta, en lätt korrigering verbalt (morra/nej) för att så fort han gör rätt genast ändra och berömma och vara vänlig. Hunden ska under inga omständigheter spöas tillrätta, aldrig ens som vuxen, då ska ledarskapen redan vara etablerad och det ska räcka att verbalt markera att det var fel.

Det verkar fungera ypperligt på vår Ax, kompisförhållande tills korrigering, då visar han sig direkt underordnat och lyder, sen blir han lite gulligt fjäskig, precis som om han vill kolla "är vi okej nu kompis." :-D
Visst har han fått nått nyp i sidan, men då endast efter upprepade fel där inte verbal korrigering fungerat, dock ALDRIG under dressyr! Däremot soffan, denna till en början oemotståndliga tingest... Där krävdes det några tjuvnyp innan han tillslut förstod att den är verkligen off-limit ;-)

Har den stora hela planen för Ax rätt färdig. Så länge han funkar i den takt jag tror, så vi slipper backa bandet så lär det bli bra. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar