måndag 13 januari 2014

Uppdatering

Ax växer så det knakar. Han ser inte lika plufsig ut som i början, utan benen har vuxit och han ser himla stor ut jämfört med när vi hämtade honom. :) Vi har haft honom i fyra veckor imorgon! På dessa fyra veckor har han hunnit lära sig rätt mycket. Han går ofta (!) till dörren nu när han behöver pinka. Nästan som att han tittar konstigt på en när man tar ut han när han inte bett om det, typ "jag säger till om jag behöver gå ut". Hoppas att det håller i sig!

Jag tror att vi har skrivit tidigare att han kan "sitt", och han börjar även kunna "ligg" också nu :) Ibland slår han dock dövörat till och låtsas inte förstå, men för det mesta så gör han precis vad man vill att han ska göra. Jag är nästan förvånad över hur duktig han är eftersom han är så liten. Jag har kört lite söka/spåra övning med honom, egentligen mest för att aktivera honom så han får använda huvudet också. Jag har börjat enkelt genom att dra en godis efter golvet medan han suttit och väntat, sedan har jag gömt den bakom t.ex. ett stolsben och så har han fått söka. I början verkade han lite förvirrad men nu har han börjat förstå tanken och använder sig av nosen för att hitta den efterlängtade godisbiten. Utomhus har han mer och mer börjat förstå var det är okej att gå och inte (alltså att han håller sig till vår tomt), en period ville han gärna testa hur långt han fick gå.

Vi har börjat träna Ax på att vara själv lite mer på "allvar" nu i lördags, och det går jättebra! Han sover hela tiden. Idag när jag var och lämnade V på förskolan sov han när jag for och när jag kom hem och ville inte ens gå ut och pinka när jag kom hem. :) Det känns skönt att han verkar känna sig trygg här hemma, så det går bra att lämna honom. Vi kanske har en fördel också av att han sover så mycket, han passar som handen i handsken i vår sjusovarfamilj. På kvällarna har han ibland börjat ha ett litet rejs då han springer runt och busar med sina leksaker som en galning, så även han kan också vara pigg och busig. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar