söndag 29 december 2013

Ensammen och lite annat!

Idag har vi lämnat dottern hos hennes farföräldrar medan vi har röjt på övervåningen, ett alldeles ypperligt tillfälle att låta Ax vara "ensammen" hemma, efter en ordentlig rastning fick han vara i sin mycket omtyckta bur medan vi gick upp och röjde ur lite skrubbar. Lite pip och gnäll initialt men sen sov han lugnt och tryggt!
Vi höll på i princip 4timmar och rastade Ax med jämna mellanrum under denna tid, inga som helst problem för honom! Han känns oerhört trygg och säker hemma! SKÖNT!!

För övrigt så fortgår all grundläggande dressyr i samma stil som tidigare, börjar nästan fundera på när bakslaget kommer - hur ordentligt blir det!? Så bra som det går nu så lär det bli ett bakslag som kommer att kännas fysiskt ;-)

Killen har även fått en vinge från en orrtupp, denna vingen - med tanke på hur han blir när han får den- måste vara det enskilt bästa som någonsin hänt honom! :-D Helt galen och överlycklig att få bära runt, kasta, hämta och ruska den! I denna lek med vingen försöker jag även att befästa att han alltid kommer att vara "2:a" efter mig (eller annan jägare) i skogen, jag tar av honom den vänligt men bestämt utan någon förvarning och med ett "loss" kommando. En bytesmedveten hund som inte vill släppa bytet vill jag INTE veta av. Det fungerar relativt bra, ibland vill han gå undan med den när han ser att jag närmar mig. Men en lätt morrning brukar avhjälpa det beteendet hos honom och han låter mig komma fram och lugnt ta den...det sista jag vill är att "kampa" om den, eller vilt i framtiden. Känns som att han kommer att bli en skarp och bytesmedveten hund så till den grad att han ändå låter föraren/mig vara den övergripande. Precis som jag vill ha det! :-) Vid framtida eftersöksträning och skarpt läge på eftersök uppskattar iaf jag en skarp hund, fram till dess att föraren kommer fram, då ska han genast släppa av och överlåta till föraren.

Vet inte hur det allmänt ses på stående fågelhundar som är skarpa, anser själv att det inte gör nått så länge föraren får ta över och att det döda viltet inte blir tuggat. Dressyren skall ändå se till att han inte blir för "på" och reser fågel innan kommando.

Han har även fått åka rätt mycket bil, går riktigt bra det med! Han har kräkts en gång, men särskilt åksjuk vet jag inte om han var, han ville tillbaka in i bilen direkt jag torkat bort det :-P

Rumsrenheten har de senaste dagarna gått lite si & så, nån enstaka olycka har skett, men dessa har varit EFTER vi har kommit in från en rastning där han har kissat både en och två gånger, och ändå kissade han inne i stort sett direkt vi kommit in! Precis som att han testar oss :-P Nåja, idag har det varit helt lugnt och inga olyckor har skett inne! :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar